wbuyman

  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله امامت علم نسبت به عمل

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

امامت علم نسبت به عمل آنکه دیده دل او بیناست و عمل وی از روی بصیرت است، مرحله آغازین عمل او "علم" می‏باشد؛ علم به این که عمل وی به سود اوست یا به زیان او. اگر به سود او بود بدان اقدام نموده یا آن را ادامه می‏دهد و چنانچه به زیان وی بود آن را انجام نداده یا متوقف می‏کند: "فالناظر بالقلب، العامل بالبصر، یکون مبتدا عمله ان یعلم أعمله علیه أم له، فان کان له مضی فیه، و ان کان علیه وقف عنه"1 براین اساس، آنکه بدون علم دست به کاری می‏زند مانند کسی است که بیراهه یا کژراهه را طی می‏کند که دوری وی از راه راست، جز بر دور شدن او از هدفش نخواهد افزود؛ و در مقابل، آنکه عالمانه به انجام کاری می‏پردازد نظیر شخصی است که صراط مستقیم را می‏پیماید: "فان العامل بغیر علم کالسائر علی غیر طریق فلایزیده بعده عن الطریق الواضح الاّ بعدا من حاجته، والعامل بالعلم کالسائر علی الطریق الواضح"2 عالمی که در مرحله عمل، از راهنمایی علم خود مدد نگیرد و به غیر علم خویش عمل نماید، مانند جاهل سرگردانی است که از بیماری جهل خود بهبود نمی‏یابد زیرا بین شخصی که به دستور راهبر خویش ترتیب اثر نمی‏دهد و بین کسی که فاقد راهنماست، از نظر نتیجه، تفاوتی متصوّر نیست؛ گمراهی اولی، سلب هدایت به انتفاء محمول است و ضلالت دومی سالبه به انتفاء موضوع: "ان العالم العامل بغیر علمه کالجاهل الحائر الذی لایستفیق من جهله"3 توصیف علم به "نور" که در برخی از سخنان حضرت امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) آمده است، تعبیر لطیف و دقیقی از امامت علم نسبت به عمل می‏باشد. ویژگی نور آن است که به ذات خود روشن است و علاوه بر آن، روشنگر غیر خویش می‏باشد و هر چیز دیگر در شعاع آن دیده می‏شود. بدین سان، "عالم" آن انسانِ بهره‏مند از نور است که در پرتو آن، هم راه خود را از بیراهه تشخیص می‏دهد و به روشنی طی می‏کند

* امام علی(ع): "مَوَدَّةُ الجُهّالِ مُتَغَیِّرَةُ الاَحْوالِ وَ شَیکةُ الاِنْتِقالِ" (غرر الحکم، ج2، ص764، ح122) دوستی با نادان، هر آن و ساعتی به یک رنگ است و از بین رفتنش نزدیک است. و هم راه دیگران را از کجراهه تمیز داده در برابر آنها روشن می‏سازد، و جامعه نسبت به او چونان مأموم نسبت به امام خویش است که از نور علم وی استمداد می‏نماید: "لکلّ مأمومٍ اماما یقتدی به و یستضی‏ء بنور علمه"4 و به همین دلیل است که حضرت امیر(ع) کسی را برای تصدّی امر ولایت مسلمین و زعامت امّت اسلامی شایسته می‏داند که آگاهترین مردم به احکام و حکم الهی بوده و از قوی‏ترین نورافکن در راهنوردی و رهبری برخوردار باشد: "ان أحق الناس بهذا الامر أقواهم علیه و أعلمهم بأمر اللّه فیه"5 معیار یک جامعه پیشرو و متمدن آن است که در پیشاپیش خود از چنین پیشوایی برخوردار و در پس او از چنان پیروانی بهره‏مند باشد و ملاک یک جمعیت ایستا و جاهلی آن است که در آن به جای آنکه عالم قدر بیند و در صدر نشیند، لگام بر دهان، شاهد اکرام جاهلان باشد؛ دانا به خاطر اظهار علم خویش مسبوب و مردم از نور علم او محجوب و نادان به جهل خویش محبوب گردد: "عالمها ملجم و جاهلها مکرم"6 حضرت علی(ع) مردم را سه گروه می‏داند. نخست: عالمان ربّانی که هم ارتباط آنها با ربّ العالمین قوی است و هم نسبت به تربیت دیگران اهتمام می‏ورزند یعنی نوری که آنها را احاطه کرده و آنان در صحبت یا کسوت آن قرار دارند، هم راهنمای خود آنهاست و هم راهبر دیگران. دوم: علم آموزانی که می‏کوشند در سایه تحصیل نور علم، راه نجات را شناخته و بپیمایند. سوم: پشه‏های سرگردان و درهم غلتان که به پیروی هر بانگی و با وزش هر بادی به سَمتی متمایل می‏گردند، کسانی که از فروغ علم بی‏بهره‏اند و به پایگاه مستحکم و استواری پناه نیاورده‏اند: "الناس ثلاثة: فعالم ربانی و متعلم علی سبیل نجاة و همج رعاع، أتباع کل ناعق، یمیلون مع کل ریح، لم یستضیئوا بنور العلم و لم یلجئوا الی رکن وثیق"7 پارسایان که علم را به عنوان یک حقیقت نوری شناخته‏اند، از نشانه‏های آنان آزمندی در کسب نور و دانش است: "فمن علامة أحدهم أنک‏تری له... حرصا فی علم"8 و جان آنها چندان تشنه علم است که هرگز از آن سیراب نخواهد شد: "منهومان لایشبعان: طالب علم و طالب دنیا"9 و توده‏های انسانی عموما و کارگزاران دستگاه حکومت علوی(ع) خصوصا، به امر آن حضرت، موظف به محاسبه، مذاکره و اکثار مدارسه با این گروه‏اند: "جالس العلماء تسعد"10 "جالس العلماء تزدد علما"11 "ذاکر العالم"12 "أکثر مدارسة العلماء و مناقشة الحکماء"13 تا جامعه اسلامی به یک مدرسه بزرگ و دانشگاه عظیم مبدل و از این رهگذر سعادت همگان تضمین گردد و گوهر درخشنده دانش همواره روشنی بخش صحنه سیاست اسلامی باشد.

2ـ دانش سودمند و زیانبار در برخی از نیایشهای رسول اکرم(ص) و سخنان امیرالمؤمنین(ع) تعبیر علم نافع و علم غیر نافع به چشم می‏خورد؛ نظیر: "أعوذ بک من علم لاینفع"14 پروردگارا از دانشی که سودی ندارد به تو پناه می‏برم. "لا خیر فی علم لاینفع"15 در علمی که سودمند نباشد خیری نیست. "وقفوا أسماعهم علی العلم النافع لهم"16 پارسایان گوش جان خود را به دانشی که برایشان سودمند است سپرده‏اند. "ربّ عالم قد قتله جهله و علمه معه لاینفعه"17 چه بسا عالمی که کشته جهل خویش است و علمی که با اوست برای وی سودمند نیست. معیار تشخیص علم نافع از علم غیر نافع در کلمات نورانی حضرت علی(ع) چنین بیان شده است: "العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع إذا لم‏یکن المطبوع"18 علم مطبوع همان علم فطری به فجور و تقوی است؛ علمی که همزاد انسان است و آدمی با سرمایه این دانش به جهان قدم نهاده است و همسفر ابدی او خواهد بود لذا از آن به "علم میزبان" تعبیر می‏شود: "و نفس و ما سوّیها فألهمها فجورها و تقویها"19 علم مسموع همان علم فکری است که انسان در بدأ تولد فاقد آن است و سالیانی در حوزه یا دانشگاه از کتاب و کتیبه آن را کسب می‏کند: "والله أخرجکم من بطون أمّهاتکم لاتعلمون شیئا"20 و در هنگام رحلت از دنیا یا پیش از آن، آموخته‏های اکتسابی خود را به دست نسیان می‏سپارد: "ومنکم من یردّ الی أرذل العمر لکیلا یعلم من بعد علم شیئا"21 "ومنکم من یردّ الی أرذل العمر لکیلا یعلم بعد علم شیئا"22 لذا از آن به عنوان "علم میهمان" یاد می‏شود. طبق بیان حضرت علی(ع) علم فطری، علم نافع است و نیز هر دانش کسبی که به علم فطری بازگردد و با آن هماهنگ باشد و زمینه شکوفایی آن را فراهم کند علم نافع خواهد بود وگرنه سودی نخواهد داشت. * امام علی(ع): "صُحْبَةُ الاَحْمَقِ عَذابُ الرُّوحِ" (غرر الحکم، ج1، ص455، ح31) همنشینی با نادان روح را رنج می‏دهد. و چون علم فطری با عمل همراه بلکه عین عمل است، علم نافع دانشی خواهد بود که عین عمل باشد یا دست کم به عمل بنشیند تا انسان در پرتو آن راه کمال را ببیند و با پیمودن آن به هدف نایل گردد. و چون اثر علم آن است که امام عمل باشد، و این اثر تنها بر علم نافع مترتب است، لذا علم غیرنافع "جهل" شمرده شده است، زیرا مهمترین ثمر علم را که امامت عمل است فاقد می‏باشد: "العلم مقرون بالعمل، فمن علم عمل، و العلم یهتف بالعمل، فان أجابه و الاّ ارتحل عنه"23 یعنی علم قرین عمل است، از این رو هر کس عالم باشد به علم خود عمل کند، و علم عمل را به دنبال خود فرا می‏خواند، اگر عمل بدان پاسخ مثبت داد و فراخوان علم را اجابت نمود، می‏ماند وگرنه از صحنه جان آدمی کوچ می‏کند. و روشن است که با رحلت علم از صحیفه نفس انسانی، جهل که عدم ملکه علم است، دامنگیر آدمی خواهد بود. در مقابل، آنکه به دانش خویش عمل کند، علم به آنچه تاکنون بدان جاهل بود نیز به او اعطا و همواره بر علوم وی افزوده خواهد شد: "من عمل بما علم کفی علم ما لم یعلم"24 "من عمل بما علم رزقه الله علم ما لم یعلم أو علّمه الله"25 "من عمل بما علم ورثه الله علم ما لم یعلم"26 اکنون معلوم می‏شود که انسان چگونه می‏تواند بر دانش خویش بیافزاید یا خدای ناکرده علم خود را به جهل مبدّل سازد: "لاتجعلوا علمکم جهلاً و یقینکم شکا، اذا علمتم فاعلموا و اذا تیقنتم فأقدموا"27 علم خود را به جهل و یقین خویش را به شک تبدیل نکنید، هنگامی که عالم شدید، به علم خود عمل کنید و زمانی که یقین برایتان حاصل شد، (براساس آن) اقدام کنید. "ربّ عالم قد قتله جهله و علمه معه لاینفعه"28 علم غیر نافع، علاوه بر آنکه برای شخص عالم، سودمند نیست، به حال دیگران نیز نفعی نداشته بلکه برای جاهلان زیانبار نیز هست زیرا سبب می‏شود آنها از تعلم امتناع ورزند: "اذا ضیّع العالم علمه استنکف الجاهل ان یتعلم"29 "انما زهّد الناس فی طلب العلم کثرة ما یرون من قلة من عمل بما علم"30 یعنی تنها چیزی که مردم را نسبت به فراگیری علم بی‏رغبت کرده است، این است که بسیار می‏بینند که عالم عامل و کسی که به آنچه می‏داند عمل نماید اندک است. لذا حضرت امیر(ع) فرمود: در علم غیر نافع هیچ خیری نیست (نه برای خود عالم و نه برای دیگران): هر که را دوست می‏دارید در راه خداوند بزرگ و برای او دوست بدارید و هر کس را دشمن می‏دارید در راه خداوند بزرگ و برای او دشمن بدارید. ثمرات و برکات وافر این علم سبب شد که امیرالمؤمنین(ع) دانش را بدان منحصر نماید40 و واجد آن را عالم و فاقد آن را جاهل شمارد هرچند از دیگر علوم بهره فراوان داشته باشد:









سایر محصولات :
دانلود مقاله امامت علم نسبت به عمل

دانلود مقاله امامت...

آفتابگردان

آفتابگردان...

دانلود مقاله امام محمد غزالی

دانلود مقاله امام...

کارآموزی عمران 40 ص

کارآموزی عمران 40...

آفات و بیماری گیاهان – نگهداری فضای سبز

آفات و بیماری...

دانلود مقاله امام محمد تقی ع «جواد الائمه »

دانلود مقاله امام محمد تقی ع...

دانلود مقاله امام محمد باقر

دانلود مقاله امام محمد باقر...

آفات مهم گندم و مدیریت کنترل آنها در ایران 75 ص

آفات مهم گندم و...

دانلود مقاله امام محمد باقر علیه السلام

دانلود مقاله امام...

تحقیق درمورد زنبور داری

تحقیق درمورد زنبور داری...

دانلود مقاله امام علی ع

دانلود مقاله امام علی ع...

آشنایی مقدماتی با برنامه ریزی و توسعه منابع آب وباران 25 ص

آشنایی مقدماتی با...

کارآموزی عمران ساختمان اسکلت فلزی کمیته امداد امام خمینی ره 40 ص

کارآموزی عمران...

دانلود مقاله امام زمان عج

دانلود مقاله امام زمان عج...

آبیاری قطره ای نهایی251

آبیاری قطره ای نهایی251...

دانلود گزارش کارورزی3کنش پژوهی رشته های فنی و مهندسی..

دانلود گزارش کارورزی3کنش پژوهی رشته...

دانلود مقاله امام خمینی ومبانی حمایت ازفلسطین

دانلود مقاله امام خمینی ومبانی حمایت ازفلسطین...

دانلود مقاله امام حسن

دانلود مقاله امام حسن...

دانلود مقاله امام جعفر صادق

دانلود مقاله امام جعفر صادق...

دانلود علاقه مند کردن دانش آموزان استثنایی راهنمایی به درس حرفه ‌فرعی..

دانلود علاقه مند کردن...

آشنایی با پرورش میگو آقای حسینی

آشنایی با پرورش...

کارآموزی حسابداری اداره آموزش و پرورش میانه 25 ص

کارآموزی حسابداری ...

دانلود مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت

دانلود مقاله الگوی تدریس مبتنی...

تحقیق درمورد زنان نباید قهرمان باشند

تحقیق درمورد زنان...

دانلود مقاله الگوریتم فلوید

دانلود مقاله الگوریتم فلوید...

آبلیمو گیری صنعتی

آبلیمو گیری صنعتی...

دانلود پاورپوینت بررسی تکنولوژی MPLS

دانلود پاورپوینت بررسی تکنولوژی MPLS...

تحقیق درمورد زنان موفق ایرانی

تحقیق درمورد زنان موفق ایرانی...

دانلود مقاله الگوریتم ژنتیک چیست

دانلود مقاله الگوریتم ژنتیک چیست...

دانلود کمک به دانش آموز در برنامه ریزی درسی..

دانلود کمک به دانش...

کارآموزی بانک صادرات ایذه دنیاری

کارآموزی بانک صادرات...

دانلود مقاله الگو برداری از طبیعت جهت جلوگیری از اسراف و اتلاف منابع

دانلود مقاله الگو برداری از...

آب و خاک و گیاه

آب و خاک...

تحقیق درمورد زنان ایران، تلاش برای کسب حقوق اجتماعی

تحقیق درمورد زنان ایران، تلاش...

دانلود مقاله الکتریسیته برق چیست ؟

دانلود مقاله الکتریسیته برق چیست ؟...

تحقیق درمورد زنان ایران قبل از عصر مغول

تحقیق درمورد زنان ایران قبل از...

کارآموز 1ی شرکت ژرف کام اسیا دوربین مدار بسته آشنایی با سیستم های CCTV 63 ص

کارآموز 1ی شرکت ژرف...

دانلود مقاله الکترون

دانلود مقاله الکترون...

آب و آبیاری در کشاورزی

آب و آبیاری در...

دانلود مقاله انرژی هسته ای در صنعت

دانلود مقاله انرژی هسته ای در صنعت...

تحقیق درمورد زن و نهنضت مشروطیت نیروهای تولید

تحقیق درمورد زن و...

کارآموری اسکلت فلزی

کارآموری اسکلت فلزی...

آب درمانی

آب درمانی...

transfor mer Calculator

transfor mer Calculator...

دانلود مقاله تاثیر دوپینگ

دانلود مقاله تاثیر دوپینگ...

دانلود گزارش تخصصی حل مشکل رفتاری یکی از دانش آموزان بوسیله ورزش..

دانلود گزارش تخصصی...

دانلود مقاله تاریخچه اکتشاف رادیواکتیو

دانلود مقاله تاریخچه اکتشاف رادیواکتیو...

تحقیق درمورد زن و رسانه ها

تحقیق درمورد زن و رسانه...

دانلود مقاله پیوند هیدروژنی و نقش آن در زندگی

دانلود مقاله پیوند...

دانلود مقاله تاریخ خط در ایران

دانلود مقاله تاریخ خط در ایران...

دانلود مقاله کاربرد شبکه‌های عصبی مصنوعی در مهندسی رودخانه
دانلود مقاله کشف فلزهای قدیمی و پایه در منطقه اقیانوس آرام در 25 سال گذشته
دانلود مقاله مدیریت بحرانهای صنعت گردشگری
دانلود مقاله محبت و عشق در عرفان
دانلود مقاله محارب کیست؟ و محاربه چیست؟
مقاله درباره. اقتدار دین در پالایش جامعه از انحرفات اجتماعی
دانلود مقاله آب
مقاله درباره. اقتصاد آمریکا چگونه کار میکند
مقاله در باره تاثیر دین در زندگی
مقاله درباره. منجی در دین زرتشت
دانلود مقاله سالمند کیست
دانلود مقاله جوشکاری ترمیت

کلمات کلیدی :راه خاون بزرگ العمر لکیلا یعلم أرذل العمر لکیلا الی أرذل العمر انلو مقاله امامت علم نافع علم غیر علم فطری عمل بما بما علم غیر نافع علم نسبت امامت علم میrlm باش میrlm العلم یگران امامت انسان الناس العلماء لاینفع اسلامی بهرهrlm
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • خرید پستی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی